Dette er årets TILT Grow-talenter
Bli kjent med årets ni dansekunstere.
I 2022 går TILT Grow av stabelen for femte gang. Blant mange dyktige søkere har ni dansekunstnere sluppet gjennom nåløyet.
Panta Rei Danseteaters talentprogram TILT Grow har som formål å fremme dansefaglige prestasjoner, samt gjøre en ny generasjon dansekunstnere mer levedyktige i et felt som er i stadig endring. Programmet er støttet av Talent Norge og Sparebankstiftelsen DNB.
– Årets talenter har sterke utøvende og skapende ferdigheter. I tillegg har de nye og spennende perspektiver på hvordan vi kan sikre økt danseinteresse. Det blir et begivenhetsrikt år i Øvre Romerike, Asker og Gamle Oslo, sier kunstnerisk og daglig leder i Panta Rei Danseteater Anne Ekenes.Dette er årets deltakere
Vilja Tjemsland Kwasny er en norsk/polsk danser. Hun har sin utdanning fra Kungliga Svenska Balettskolan og Kunsthøgskolen i Oslo. Hun har jobbet både som frilansdanser og som kompanimedlem i Nagelhus Schia Productions og Carte Blanche.
– Dans rommer så mye. Jeg liker godt å jobbe både fysisk og mer konseptuelt, men fremfor alt handler dans om kommunikasjon, samhold og samarbeid for meg, sier Tjemsland Kwasny.
– Hvordan kan man finne løsninger på ulike problemstillinger, spørsmål og interesser sammen? Jeg syns det er spennende når en variert gruppe jobber mot en felles forståelse av noe, og at dette «noe» kan være så mangt!
– Det er mange utfordringer med å være danser i dag, men en av de største for meg er å opprettholde en kontinuerlig utvikling grunnet mangel på jobb. Dette fører igjen til andre utfordringer som økonomisk bekymring, men også mentale prøvelser av å ikke få gjøre det man ønsker. Du må ha mye mental styrke som danser. Oppturene er store, og nedturene likeså.
Ian Yves Ancheta (SE) er danser, utøver og koreograf. Hans første møte med dans var som deltaker i New School Hip hop, som førte til hans store interesse for musikalitet og fragmenterte bevegelseskvaliteter.
Ian har en bachelorgrad i dans fra ArtEZ – University of the arts, og har siden 2019 blitt støttet av organisasjonen Dansateliers til å forske på, og produsere, egne verk for ulike teatre og festivaler.
Som danser har Ian jobbet med koreografer som Conny Janssen, Ingrid Berger Myhre og Tom Weinberger for å nevne noen. Han var også deltaker i talentprogrammet NSP 2 Nagelhus Schia Productions i 2021/22.
– Jeg er opptatt av humor og lekenhet. Fokuset på å være tilstede er et viktig element i arbeidet mitt, og jeg er like opptatt av å avsløre mer om meg selv som jeg er opptatt av å avsløre publikum, sier Yves Ancheta.
– Jeg mener at ansvaret vi har for å bygge et større dansepublikum er noe vi burde snakke mer om.
Laura Perrot er en fransk dansekunstner med mastergrad fra NSCD i England (2013-2017). Hennes profesjonelle karriere startet som lærling hos Ace Dance and Music i Birmingham (Uk).
I 2018 jobbet Perrot med Irene K Company og Francesca Selva Company, før hun begynte i imPerfect Dancers Company, hvor hun jobbet tre år med koreograf Walter Matteini, og opptrådte internasjonalt. Hun bor nå i Oslo som frilanser, og ønsker å kombinere ulike danseprosjekter i tillegg til å utvikle egne verk.
Gard Hjertaas Bjørnson har sin utdannelse fra Kunsthøgskolen i Oslo, med en BA i Jazzdans, og en videreutdanning i PPU. Han er en dynamisk, fysisk og musikalsk danser, med bred erfaring innen hele det sceniske dansefeltet.
Som danser har han jobbet tett med Oslo Danse Ensemble fra 2011 til 2016, med koreografer som Masja Abrahamsen, Karl E. Nedregaard og Knut A. Flatner, Jo Strømgren, Ole Martin Meland og Fredrik «Benke» Rydman for å nevne noen. I løpet av sin periode ved ODE har han også vært med på flere turneer med Riksteateret. En koreograf av spesiell betydning er Emilia Adelöw, som han har jobbet tett og skapende med siden 2012, blant i hennes to siste forestillinger STORM og Onlylight.
I senere år har Gard medvirket i en rekke musikaler, samt koreografert og medvirket i blant annet TV-suksessen Skal vi danse, der han har vært med i alle sesonger siden 2015, både som danser, koreograf og coach. I 2010 fikk han jobbe med den internasjonale og anerkjente koreografen Nakul Dev Mahajan under Nobels Fredspriskonsert, med en rekke nasjonale og internasjonale dansere.
Han er engasjert i utviklingen av dansen og underviser ved ulike skoler som Oslo Kulturskole, Spin Off og KHiO. Han har også hatt ulike verv i bl.a. NODA. Gard ble ansatt i Skuespiller – og danseralliansen i 2019.
– Jeg er interessert i å utforske kroppens potensial, da spesielt med tanke på hvordan den endres med tiden, sier Hjertaas Bjørnson.
– Hva skjer med instrumentet når vi blir eldre og hvordan kan kroppen brukes og utvikles? Hvordan endres kunstneriske verdier etterhvert som vi akkumulerer tid og kunnskap?
– Dansefeltet er et ungt felt med mange opp- og nedturer der den utfordres på mange måter. Bærekraftighet og mangfold er noen av utfordringene jeg kjenner mest på. Hvordan kan vi favne om et bredere spekter av feltet samt opprettholde sysselsetting og levedyktighet rundt verk og kunstnerskap? Hvordan “holde ut” i et felt som fremmer ungdom, flyktige produksjoner og lite finansielle midler? Og hvordan kan man eventuelt være med å skape endring rundt disse problemstillingene?
Clarice Ekperedinma Okeke begynte å danse i ung alder. Dette førte henne til kompaniet Tabanka Dance Ensemble hvor hun jobbet i 10 år. I løpet av denne tiden fikk hun mye kunnskap om afrikanske og karibiske dansetradisjoner, spirituelle tradisjoner og ritualer. Med interesse for Healing Arts kombinerer Clarice både dans og healing, noe som har ført til opprettelsen av organisasjonen Titiayo – healing center.
– Jeg er interessert i å utforske kulturelle uttrykk, bruk av bevegelse og dans i en etisk og sosial kontekst. Også i kombinasjon med mental helse, healing, meditasjon og mindfulness, sier Ekperedinma Okeke.
– De mentale, følelsesmessige og fysiske elementene i dans er etter min mening de elementene som skaper magien og det unike i dansens kunstfelt. Gjennom pust og bevegelse ønsker jeg å utforske og skape forbindelser mellom dans, healing, mindfulness og helhetlig helse.
– Jeg tror en av de største utfordringene i dansefeltet er å håndtere egoet – «stemmen i hodet vårt». Mange dansere driver mye negativ selvsnakk, sammenligner seg med andre dansere, lar presset ta overhånd og har vanskeligheter med å håndtere usikkerhet og forventninger. En annen utfordring i feltet vårt er mangel på faste jobber. Jeg tror dette fører til at mange dansere slutter å danse eller tar på seg andre jobber som tar fokus vekk fra de kreative verkene.
Maren Grønstad er en 22 år gammel danser fra Oslo, med stort hjerte for samtidsdans. Gjennom oppveksten var hun alltid interessert i å prøve ut nye ting, og byttet fritidsaktiviteter annen hver uke.
Hun ble fanget av dansen så snart hun tok sin første dansetime, og nå er hun interessert i å dykke dypere innen samtidsdans spesielt. Hun har en BA i samtidsdans fra KHiO, og har de siste årene jobbet med en rekke talentfulle dansere og inspirerende koreografer.
– Jeg er veldig takknemlig for at jeg fikk muligheten til å delta i TILT grow 2022. Her blir jeg støttet av gode fagfolk for å guide meg gjennom en prosess som blant annet innebærer å utvikle hvem jeg selv er som skapende dansekunstner. Dette prosjektet blir rått! Jeg gleder meg!
Marianne Haugli er en norsk dansekunstner med over 15 års fartstid i feltet. Hun er utdannet ved KHiO i 2005, og har siden jobbet med toneangivende koreografer som Ingun Bjørnsgaard Prosjekt, Hege Haagenrud, Dans design, Yaniv Cohen, Kjersti Alveberg med flere.
Hun koreograferer også egne verk, og har sterk tilknytning til Asker Kommune med sitt virke. I tillegg arbeider hun nasjonalt og internasjonalt som motekoreograf og reiser jevnlig til København for å iscenesette store produksjoner for Ganni, Marimekko, Cecilie Bahnsen, Rodebjer, By Marlene Birger, Rains og flere.
– Jeg har stor glede av sveve mellom kunst og mote, og elsker variasjonen i arbeidet mitt, sier hun.
Haugli jobber ofte med helt folk uten erfaring, og underviser også barn i kreativ dans. Dette året studerer hun pedagogikk på Kunsthøgskolen for å hente ny inspirasjon til sitt virke.
Sofia Farrah er en norsk-amerikansk danser som begynte å danse som 12-åring i hjembyen. Hun hadde en aktiv timeplan og deltok på atskillige åpne klasser ved ODC og Alonzo King LINES (San Francisco), og har senere studert ved Steps Conservatory (New York), Bårdar Akademiet (Oslo), og San Francisco Conservatory of Dance sommerintensiv. Hun har jobbet med Manakin Dance Theatre, The Fosse Verdon Legacy og Billy Griffin through Steps i tillegg til å ha koreografert egne verker, inkludert et stykke i pipelinen for sommeren 2022. Hun er dessuten skribent og underviser i Steele pilates.
– For tiden er jeg veldig interessert i å oppdage hvem jeg er i kroppen min, som min kropp, som meg selv. Jeg har blitt vant til ustabilitet i mitt virke, og det interesserer meg å vite mer om mine styrker og svakheter og hvordan jeg kan snu opplevd svakhet til styrke. Jeg tror denne type arbeid er naturlig knyttet til hvordan jeg ønsker å inngå i fellesskap med folk rundt meg.
– Hvilke verdier holder samfunnet sammen, hvilke verdier beveger alle? Hvordan benytter vi oss av verdiene som verktøy, slik at vi kan gagne hverandre følelsesmessig, fysisk og økonomisk, slik at vi kan oppnå et tryggere og mer fruktbart liv?
– I Norge og i USA er det fremdeles slik at dans anses som noe folk gjør “for kjærlighet” eller “for moro skyld” – det er ikke verdt å verdsette fordi det ikke er arbeid, men dans betyr så mye for den menneskelige opplevelsen, og bør etter min mening verdsettes høyere i alle betydninger av ordet.
Mathilde Caeyers er dansekunstner og koreograf fra Tromsø. Siden endt bachelor i dans fra The Liverpool Institute for Performing arts i 2018 har hun skapt fire danseforestillinger, som alle utforsker ulike metafysiske teorier som fri vilje, til tid, determinisme og bevissthet.
– Med mål om å skape en surrealistisk realisme på scenen, forsøker jeg å utvikle et scenisk uttrykk som ligger på vippepunktet mellom virkelighet og fiksjon, sier den erfarne danseren.
Hun var nylig aktuell som ungkunstner under Festspillene i Nord-Norge, hvor hun hadde premiere på sin siste forestilling New Religion; en science-fiction danseforestilling om hvordan kunstig intelligens kan få en gudelignende autoritet over mennesket.
I tillegg er Caeyers også styreleder for Forum for Nordnorske Dansekunstnere og styremedlem i scenekunstfestivalen Vårscenefest og RadArt – Nettverk for fri scenekunst.